MÅNADENS LISTA: JULI

Jag är någon dag sent ute, men det väljer jag att inte bry mig om. Juli var så fin i år, vad än statistik över soldagar eller avsaknad av värmeböljor säger. Månaden bjöd på dopp i Adriatiska Havet, målning av vårt älskade skärgårdshus, klarvakna ögon trots möjlighet till sovmorgon och allmän påfyllning av energi inför stundande, spännande höst. Nedan ting bär jag också med mig.
 
Kaffekopp 
 
Den här godingen signerad Kajsa Cramer skulle sätta guldkant på vilket eftermiddagskaffe som helst. Så fin. 
 
Resmål 
 
Köpenhamn, bara ett par timmar bort och ändå har flera år gått sedan jag sist var där. Jag vill strosa bort från Ströget, besöka den här butiken och luncha här (bild lånad från Niotillfem).
 
Skor
Jag älskar sneakers mer än någon annan sko, väljer det alla gånger framför 12 centimeters klackar när jag ska ut och dansa. De här från Malene Birger är så himla fina! 
 
Bil 
 
Som blir båt för mig, tog mig friheten till att tolka om rubriken. Båtar tog mig till kroatiska badöar, och mitt paradis i svenska skärgården - flera gånger om i juli. Och jag fick chans till att vänja mig av min havsrädsla.
 
Citat
 
Det här ska bli ledordet för min höst. Mer fokus på det positiva, mindre på det inte lika positiva. 
 
Mat 
 
Det vattnas i munnen varje gång jag tänker på den här thaisalladen - vilket blir ett par gånger om dagen ungefär. Jag och killen slängde ihop efter eget påhitt och med lax som gottat sig i chilli, fisksås, soja, vitlök, lime och ostronsås ett par timmar, på en bädd av glasnudlar, strimlad morot, pak choi-kål och blandad sallad är det som upplagt för succé! 
 
Frisyr
 
Så svag för slarviga frisyrer, ju fler trassliga slingor, desto bättre. Källa okänd.
 
Bok
 
Jag tycker att det är så roligt med blommor och växter, om än något omotiverande att vidare bygga upp kunskap utan möjlighet att utöva den #lägenhetsägare. Den här boken kan jag dock tänka mig att norpa redan nu, om inte annat för en av de finaste beskrivningarna jag någonsin läst: 
"En trädgård kan vara stilig och avvisande som forna tiders iskalla finrum. Det kan vara slarvigt blottläggande, som en ostädad garderob. Den kan kännas öppen och naken som i ett skyltfönster eller ombonad, trivsam, välkomnande och lite lagom slarvig. Mitt paradis ska vara som en famn. Det ska ta emot mig och ge mig ro. Där ska jag dricka kaffe i vårsolen, ligga på en filt och läsa, plocka vinbär, planera storstilade rabatter som aldrig blir av, hänga tvätt, vänja mig vid döden, lukta på rosor och leka med barn."(Bildkälla: Johanna)
Helen

Vad koppen var fin!! Fint inlägg :)

Helen

Vad koppen var fin!! Fint inlägg :)

JUNITJEJ

Vilken underbar kaffekopp!

Josefine

Älskar skorna!

Nilla Tankebubblor

Fin lista! Den boken ser mysig ut.