FAVOURITES

Nu ska jag strax springa ner på stan för en sushilunch, men först tänkte jag slänga upp de finaste detaljerna hos mäklarobjekten som finns ute just nu - vinklade i en ny tvist. Nyfiken? Häng med!
 
 
Kakelugnen ovan är ju helt fantastisk, på Timmermansgatan 8 via Stadshem. Vad som dock sticker mig något otroligt i ögonen är den mönstrade tapeten som pryder väggen kring kakelugnen. Då tonerna mellan vägg och kakelugn går i samma skala, blir det så oroligt när de snirliga mönstrena kommer in. Jag lät tankarna vandra iväg och hade jag fått bestämma, så hade jag valt att plocka upp den smutsiga, blå kulören i kakelugnen och målat väggarna med till exempel Alcros Alpaca. Plötsligt blir allt lugnt och rummet får sitt sanna uttryck...
 
 
Det här rummet är helt makalöst med sitt ljusinsläpp och takhöjd, men mina ögon dras ändå bara till den kolsvarta stolen i hörnet. Hade stolen bara varit mörkgrå eller (ännu bättre) i cognacsfärgat läder så hade stämningen varit helt annorlunda. Nåväl, solklart ögongodis i denna bostad i vilket fall, via Alvhem Mäkleri, Övre Majorsgatan 14A.
 
 
Här fick jag veckans första riktiga ha-begär. Så otroligt fint avvägt mellan det nya och det gamla, precis den balansgång man vill åt vid renovering. Det enda jag kan anmärka lite på är hur läckert det hade varit med en maffigare taklampa här... Rummet behöver det! Mina tankar vandrar mot en "Feather Lamp" av Vita, alternativt "Sponge Up" av Pott... I vilket fall, tack Alvhem Mäkleri och Arsenalsgatan 8C för veckans pralin!